Upptäck hur ditt tonläge avgör om du bokar mötet eller inte. Säljcoachen ger coachande tips för säljare och säljchefer.

Låt oss vara ärliga: när du ringer ett samtal för att boka ett möte har du bara några sekunder på dig att vinna kundens uppmärksamhet. Det spelar nästan ingen roll hur bra ditt manus är om inte din röst och ditt tonläge bär fram budskapet på rätt sätt. Jag har sett otaliga säljare kämpa med att boka möten, och nästan alltid kan vi spåra problemet till hur de låter snarare än vad de säger.

Som säljcoach jobbar jag mycket med just den här delen, eftersom tonläget är en av de mest underskattade faktorerna i försäljning. Kunder köper inte bara din tjänst – de köper känslan du förmedlar i första intrycket.

Ditt första intryck avgör

Tänk så här: kunden bestämmer på bara 5–10 sekunder om de vill fortsätta lyssna. Det betyder att de inte hinner analysera dina argument, utan de reagerar på din energi. Om du låter stressad, osäker eller oengagerad – då stänger de ner direkt. Men om din röst är varm, tydlig och självsäker så väcker du deras nyfikenhet.

Jag brukar säga till de säljare jag coachar: “Ditt Hej är viktigare än hela din pitch.” För det sätter scenen för hela samtalet.

Spegla kunden

När du väl fått kunden på tråden gäller det att snabbt känna in vem du pratar med. Är det en person som låter stressad, kort och formell? Då behöver du möta det med samma ton – respektfullt, sakligt och rakt på sak. Är det någon som låter mer avslappnad och öppen? Då kan du också tillåta dig att vara lite mer personlig och varm i tonen.

Det här kallas spegling, och det är en enkel men kraftfull teknik. När du matchar kundens energi skapar du omedvetet en känsla av samhörighet, och chansen att de säger ja till ett möte ökar dramatiskt.


Le när du pratar

Det kanske låter banalt, men jag kan inte nog betona hur stor skillnad det gör att faktiskt le när du pratar i telefon. Testa själv: spela in dig själv när du säger samma mening en gång neutralt och en gång med ett leende. Skillnaden är enorm. Ett leende hörs i rösten – det gör dig mer positiv, mer engagerande och framförallt mer trovärdig.

Och tro mig, ingen vill boka möte med någon som låter som att de helst vill vara någon annanstans.


Bygg energi genom hela samtalet

En annan fälla många säljare faller i är att de börjar starkt men sedan tappar energi efter några minuter eller efter några samtal i rad. Men kom ihåg: för kunden är det första gången de hör dig, även om det är ditt trettionde samtal för dagen.

Därför måste du påminna dig själv om att hålla energin uppe. Variera din röst – betona viktiga ord, ta korta pauser där kunden hinner tänka, och våga visa entusiasm. Din energi smittar. Om du själv låter övertygad och inspirerad är chansen mycket större att kunden också blir det.


Övning för dig som vill vässa ditt tonläge

Här är en enkel övning jag brukar ge mina säljare när vi tränar på mötesbokning:

  1. Spela in dig själv. Ta upp din mobil och spela in en presentation på 30 sekunder. Lyssna sedan – låter du engagerad, trygg och positiv, eller låter du som att du läser innantill?
  2. Träna framför spegeln. Gör samma presentation, men le samtidigt. Se hur hela ditt ansikte och kroppsspråk påverkar rösten.
  3. Bestäm en energi-nivå. Innan du startar ett ringpass – bestäm dig för att du ska låta på en skala 7 av 10 i energi. Inte överdrivet, men heller inte neutralt.

När du tränar på detta kontinuerligt blir det till slut en naturlig del av ditt sätt att prata.

👉 Vill du ta nästa steg och träna på ditt tonläge, din pitch och hela din mötesbokningsteknik? Kontakta mig!